Friday, April 29, 2011

Exceed - oberoende specialister på finansiell rådgivning?

Efter att avböjt ett seminarie med exceed en gång klarade jag inte av säga nej en gång till när de ringde och tjatade. Jag tänkte man kan väl alltid lära sig något nytt.

Jag hade förväntat mig en samling på ca 20 st, men till min förvåning var vi bara 8.

Exceed förklarade vilka produkter de kunde hjälpa till med och hur de kan hjälpa mig med att "hålla koll" på mina investeringar. Konceptet beskrevs som att de tjänar sina pengar genom att de tar mellanskillnaden av fondförvaltningsavgifterna eftersom de får rabatt hos bankerna.

De presenterade även ett exempel där två personer beskrevs, en som säkrar sina vinster genom obligationer och tar all risk med hävstångsinstrument (strukturerade produkter) och en som placerar som index.

Så klart så tjänade den som valde att säkra sina vinster mer pengar. Jag blir lite störd när man använder exempel och visar med hjälp av historien att det går bättre. Exemplet kan ju väljas precis så att det man vill visa går att visa. Det är lite som att kasta pil och rita måltavlan efteråt. Det vore bättre att visa värdeutvecklingen av en specifik strukturerad produkt istället.

Efter seminariet fick vi sallad, inget att klaga på, och kaffe. Under tiden gick en ung tjej och bokade in alla för personliga med rådgivaren.

Jag tror exceed inte är några skojjare men de tjänar nog en hel del på personer som tycker det är för krångligt att investera på börsen. Det som störde mig mest var den aggresiva marknadsföringen dels på telefon och dels med på seminariet, och att förvaltaren var tvungen att ha en assistent för att boka in möten.

Nu lyckades de boka in mig på ett möte, jag får se om jag avbokar. Jag kommer i alla fall försöka läsa in mig på strukturerade produkter.

Uppdaterat 20110710

Efter att ha avbokat två ggr så sa jag att jag inte var intresserad. Hoppas de inte ringer fler gånger

41 comments:

  1. Exceed är riktiga skojare. Jag jobbade där och har inte fått någon lön för 3 månaders arbete. Känner flera anställda som råkat ut för samma sak

    ReplyDelete
  2. Låter inte så seriöst, hoppas du får dina pengar.

    ReplyDelete
  3. Usch! Jag var där på möte och tänker aldrig mer gå dit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lite roligt faktiskt. Jag inledde min kontakt med Exceed ungefär samtidigt som du skrev detta inlägg. Började med att gå på ett infomöte och måste säga att jag är glad över det. Utöver att få en bra ränta på mina pengar så tycker jag faktiskt att min rådgivare både är enagerad i min situation och pedagogisk.

      Du kanske borde ge dem en ny chans Niklas :-)

      Delete
    2. kan Jenny tänkas vara en exceed spion måhända...

      Delete
  4. Rådgivarna snackar skit om banker men de flesta av dem som arbetar på Exceed önskar nog att de själva hade lyckats få jobb på en bank med den trygghet och bekvämlighet det innebär.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Båda aktörerna är skit, Banker lurar människor dagligen, många gånger handlar det om 10.000 tals kronor av pensions sparares pengar. Anledningen till att ingen ser det eller lägger märke till det är för att de är kungarna i djungeln. De har fritt fram att göra nästan precis vad de vill. 90% av bankernas fonder som de redogör för deras kunder är skit.

      Delete
  5. Å andra sidan har de flesta av Exceeds rådgivare tidigare erfarenhet hos bank, om man kollar upp deras arbetshistoria. Det finns ju en trygghet i att jobba på ett fristående företag likväl, man sitter ju fortfarande inte på det slutgiltiga ansvaret. Att dessutom ha möjlighet att jobba med ett större produktutbud är ju bara en fördel.

    ReplyDelete
  6. Förlorade 25% av mitt sparade kapital. Avråder bestämt ifrån samröre med sådana här fifflare. Önskar jag var lika klok som du.

    För egen del blir det aktier i fortsättningen, då kan man åtminstone kassera in utdelningar. Aldrig mer fonder, fast med pensionen är man väl tvungen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Har erbjudits BRIC som har halverat startkapitalet,ger ingen utdelning bara kostnader.Aldrig mer att satsa på rufflares råd
      som är exceeds affärside!!!!!!

      Delete
  7. Tycker det helt logiskt bättre att kunna välja 100 produkter ist för 10 som hos en vanlig bank. Exceeds koncept ser jag inge fel på men sen kan det självklart inte gå bra för varje kund de har, det är så det är med ekonomi.

    + deras rådgivare verkar vara mer utbildade än de på bank. rådgivare på bankerna har ju bara sina "mallar" att jobba efter.

    Kan förstå att en del inte gillar marknadsföringsmetoden att använda telefon men samtidigt är det inte intressant så är det ju bara att säga nej.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Exceed har 100 produkter, bankerna nästan bara sina egna. Dock går det inte att hålla koll på hela marknaden utan ett ordentligt analys team så i de flesta fall blir det bara rörigt att ha att göra med fler fonder. För det andra är deras rådgivare inte alls mer utbildade än de på bank, de har ofta lika bristfällig utbildning. Rådgivarna på exceed kör sina mallar, bankmännen sina.

      Delete
  8. En kollega till mig på jobbet använder sig av Exceed och pratar mycket gott om dem. Hon hade fått en bra avkastning på sitt sparkapital även 2011, trots att börsen gick så dåligt

    ReplyDelete
  9. Kan du inte posta in hur många % vinst hon gjort mellan 2011-01-01 och 2011-12-31 så att det går att jämnföra med andra instrument, fonder ellet liknande.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hon fick en vinst på 12% under tiden november 2010 till november 2011.

      Jag har själv bokat tid hos Exceed nu och ska dit och träffa dem i nästa vecka. Är riktigt trött på min bank som inte visar något som helst intresse och engagemang för mig.

      Delete
  10. Bra att den här sidan kommer upp om man googlar på "Exceed".

    Tyvärr har jag också rätt dåliga erfarenheter av dem och deras rådgivare. Har träffat min "rådgivare" två gånger på tre år och varje gång har han avbokat mötet minst två gånger samma dag (!) innan vi kommit till skott. Han har haft svårt att "få ut mina uppgifter"... och man undrar ju hur mycket tid de har lagt under året på mina besparingar. Troligtvis noll.

    Ett problem med den här typen av försäljning är ju att det oftast är lönsammare att lägga sin tid på att hitta nya kunder än att underhålla de gamla. Börjar kunden krångla och ställa krav så lägger de bara ännu mindre energi på den kunden.

    ReplyDelete
  11. Det spelar knappast någon roll vilket av alla dessa försäkringsförmedlare du väljer. Finns några hundra och alla existerar de då det finns stora pengar att hämta från småsparare.

    ReplyDelete
  12. Jag tycker också att Exceed är kosntiga. De kanske inte bluffar, men de försöker sälja på dyra strukturerade produkter med låg avkastning.

    ReplyDelete
  13. Fick en kvartalssammanfattning eller vad det är. Det är som en annan skriver ca 25 % ner det har gått sedan man slängde in pengarna. De pengar jag själv investerat har kanske inte gått så bra men det är typ -3 % under samma tid. Dvs från mitten av 2010 tom nu.
    Så inget jag rekommenderar.

    ReplyDelete
  14. Tobias, -3% på ca 2 år? Låter ju ok om du tänker på hur omx har gått under motsvarande period... Jag har varit på många olika träffar hos diverse rådgivare och kan med glädje säga att Exceed faktiskt sticker ut positivt. de har en tydlig strategi och lyssnar på vad jag vill med min ekonomi och kopplar min placering och utfall till omvärlden. Andra liknande företag har jag väldigt mkt sämre förtroende för, de vill ofta göra snabba klipp känns det som och det passar inte mig iaf. min bankkontakt är inget annat än en försäljare av sin banks produkter, att hon kallas "rådgivare" är rent vilseledande.
    Jag är väldigt nöjd med min RIKTIGA rådgivare på Exceed och kan verkligen rekommendera dem!

    ReplyDelete
  15. Hej. la en kommentar i lördags, tycks ha blivit bortplockad..? jag vill bara visa på att Exceed för mig har varit riktigt bra! jag är uppenbarligen intressant för många rådgivare därute inkl min bank och har träffat fyra olika där min rådgivare på Exceed gav mig bra känsla och förtroende. de presenterar en bra plan och förklarar hur olika placeringar fungerar i olika marknader, framförallt vill de förstå vad jag vill ha ut av mitt sparande. andra aktörer har jag inte fått samma förtroende för då de tycks vilja göra mer klipp en se det långsiktigt och det passar inte mig. min bank...ja, hon är trevlig men ingen rådgivare utan en ren försäljare av bankens produkter. många tycks tro att banken till skillnad från t.ex. exceed står på min sida men jag är inte så säker på det längre.
    Jag kan iaf rekommendera Exceed starkt!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har inte plockat bort någon kommentar. Fattar inte hur den försvann?

      Delete
  16. Hej Carl P och bloggen ”Snålfällan”.
    Vi på Exceed vill börja med att tacka dig och dina bloggläsare för era inlägg om finansiell rådgivning i allmänhet och Exceed i synnerhet. Jag, precis som ni, vet att förbättringar ofta kommer från konstruktiv feedback och det gäller naturligtvis även för oss på Exceed.

    Det finns en hel del intressanta och viktiga kommentarer/synpunkter i både blogginlägget och kommentarsfältet som vi mer än gärna vill besvara, antingen i detta forum eller via andra kanaler, under förutsättning att det är nyanserade och/eller tydliga frågeställningar.

    Vi nöjer oss dock med att här och nu nämna att Exceeds affärsidé i korthet går ut på att erbjuda privatpersoner och företagare ett tydligt och effektivt alternativ till etablerade försäkringsbolag och banker. Vi är, till skillnad från dessa aktörer, ett fristående företag vilket bland annat innebär att vi för våra kunder kan erbjuda ett bredare spektra av finansiella produkter och instrument helt utifrån deras egen ambition och målbild. Vår affärsidé http://www.exceed.se/Affarside.shtml

    Vi anser naturligtvis att vi bedriver en seriös, ärlig och långsiktigt hållbar verksamhet som genererar ett reellt mervärde till våra kunder. Det bekräftas bland annat av vår senaste kundundersökning, NKI (Nöjd Kund Index) genomförd i december 2011. Strax över 1000 Exceed kunder svarade på undersökningen och vi fick många viktiga svar. Framför allt kan vi konstatera att 96 % av våra kunder är nöjda med sin rådgivare samt att drygt 85 % kan tänka sig att rekommendera Exceed till en vän. Noterbart i sammanhanget är att dessa utfall kommer i slutet av ett börsår som, minst sagt, har varit skakigt.

    Jag vill påstå att Exceeds affärsidé är långsiktigt hållbar och att den passar väldigt många privatpersoner och företagare. En bra finansiell rådgivare ska och bör ses som ett professionellt stöd på områden där man själv har svårt att få kunskap, intresse och tid att räcka till. Alla har naturligtvis full rätt att ta del av de tjänster Exceed kan tillhandahålla och lika självklart att avstå från det. En intressant fråga och jämförelse i sammanhanget; Om min kunskaps- och intressenivå kring bilar är låg och bilen går sönder, vart vänder jag mig då? Jag vänder mig då till en auktoriserad och seriös bilverkstad. För mig och många av våra kunder är det lika självklart att vända sig till Exceed i frågor som rör privatekonomiska frågor så som; pension, försäkringar, skatt och olika sparlösningar.

    Avslutningsvis vill jag slå ett slag för Exceeds ”Konsumentskola” där tanken är att man som konsument på ett enkelt sätt ska få tips om vad man bör tänka på innan, under och efter mötet med en finansiell rådgivare, ni hittar den här www.exceed.se

    Tveka inte att höra av er om ni har synpunkter på ovan text eller konkreta frågor kring vår verksamhet. Jag hoppas särskilt att Carl P kontaktar mig för en nyanserad och öppen diskussion kring berörda ämnen.

    Vänliga hälsningar
    Mikael Eriksson
    Marknadsansvarig
    Exceed VPAB
    070-409 66 56
    mikael.eriksson@exceed.se

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Mikael,

      Hur kommer det sig att ni inte använder er utav ISK utan fortfarande anser att man ska ha kapitalförsäkring? den kostar ju årlig avgift medan ISK är gratis. Men då får ni inte betalt antar jag... kom inte och säg att produkterna kräver det för det är inte sant.

      Delete
    2. Hej.

      Tack för ditt inlägg och din frågeställning!

      Jag vill börja med att klargöra att Exceed visst arbetar med ISK (Investeringssparkonto). Våra rådgivare har en rad olika ISK-lösningar i sin verktygslåda. Rådgivaren gör tillsammans med kunden en bedömning kring vilken lösning som är bäst i varje enskilt fall. Den samlade bilden kan således resultera i att kunden får en kapitalförsäkring eller en ISK. Det kan också landa i att kunden inte får någon skattelösning (ISK) överhuvudtaget.

      När det gäller vår intjäning vill vi dock passa på att klargöra följande:
      Exceed arbetar endast aktivt med rådgivningsprodukter och lösningar där vi har möjlighet att få skäligt betalt för den rådgivning som vi bistår våra kunder med. Det innebär till exempel att vi inte aktivt arbetar med ”gratislösningar” från bolag så som Avanza eller Nordnet. Det hindrar oss dock inte från att våra rådgivare med jämna mellanrum hänvisar kunder till ”gratislösningar” där vi inte har någon som helst intjäning. Självgående kunder med behov som kan lösas genom en ”gratislösning” ska givetvis hänvisas till bolag som kan erbjuda detta – vi har inga som helst problem med detta.
      Det är dock viktigt att påpeka att kunder som vill arbeta med ”gratislösningar” inte kan förvänta sig att få hjälp med själva rådgivningen – den ingår helt enkelt inte. Samma sak gäller om du vänder dig direkt till Avanza eller Nordnet – för ”gratislösningarna” ingår inte någon rådgivning.
      ”Gratislösningar” kan jämföras med en gör-det-själv-hall där man som kund får möjlighet att själv fixa med bilen. Givetvis blir detta billigare än att lämna in bilen till en verkstad. I denna liknelse kan Exceed jämställas med en auktoriserad bilverkstad där du kan få hjälp med alla typer av bilmärken och modeller.

      Vänliga hälsningar
      Mikael Wasiljeff (fd. Eriksson)
      Marknadsansvarig
      Exceed VPAB
      070-409 66 56
      mikael.wasiljeff@exceed.se

      Delete
  17. Jag har fått "råd" av Exceed och de vill bara sälja på en svindyra lösningar i form av kapitalförsäkringar och strukturerade produkter. Jag har tröttnat!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Kjell.

      Det är väldigt tråkigt att höra att du har tröttnat! Vi har förvisso som policy att inte diskutera enskilda finansiella produkter
      i offentlighetens rum och det av den enkla anledningen att den dialog vi för med våra kunder är högst individuell. Det innebär
      i praktiken att vår rådgivare tillsammans med kunden arbetar fram en individanpassad behovsanalys och med det som grund
      presenterar vår rådgivare olika förslag som kunden i sin tur har att ta ställning till. Valet att därifrån bestämma riktningen är
      självklart alltid kundens.

      När det gäller synen på kostnader och avgifter på olika typer av placeringslösningar så är även det högst individuellt. För vidare
      läsning om detta så hänvisar jag till mina två tidigare inlägg där jag lite mer utförligt beskriver vår verksamhet.

      Vänliga hälsningar
      Mikael Wasiljeff
      Marknadsansvarig
      Exceed VPAB
      070-409 66 56
      mikael.wasiljeff@exceed.se

      Delete
  18. Har motsatt erfarenhet. Kom till rådgivningen med den bedömningen att min ekonomi var sådan att den nog inte behövde röras i. Den var OK. Min rådgivare gjorde samma bedömning. Ett plus för att det kan vara så.

    ReplyDelete
  19. De började ringa och "tjata" under 2011, efter ett ombokningar och nej så upphörde deras säljare.

    Blev uppringd i april 2013 och fick löfte om att de skulle återkomma med mail med mer info, förslag på tider o.s.v. då jag vill ha lite framförhållning... Inget kom.

    17 maj, uppringd och ville att jag skulle gå på möte nästa vecka. Är inbokad och får se om jag går dit. Ska iaf bli intressant efter tagit del av tidigare inlägg här.

    / Lars

    ReplyDelete
  20. Blev uppringd precis och tyckte det hela lät lite "skumt". Så jag hittade denna blog och gjorde en liten språkanalys av de positivt ställd inläggen här och dom verkar samtliga vara skrivna av samma person.

    Många av inläggen har samma språkbruk som han som ringde till mig o läste från sin telemarketing mall.

    JennyMarch 10, 2013 at 1:05 AM
    AnonymousDecember 9, 2011 at 2:25 AM
    AnonymousFebruary 15, 2012 at 12:53 AM
    AnonymousMarch 7, 2012 at 10:19 PM
    LukasJune 16, 2012 at 3:37 AM
    LukasJune 18, 2012 at 10:14 AM
    Mikael ErikssonJune 20, 2012 at 4:44 AM

    ReplyDelete
  21. Så slutsatsen vi kan dra av den anonyme språkexpertens vetenskapliga analys här ovan är att alla de positiva inläggen "verkar" vara skrivna av samma person.... Som dessutom även råkar vara samma person som ringt upp experten. Möjligen har de alla gått på samma Bluffsäljarutbildning hos Exceed.
    Fantastiskt ;).

    Den gemensamma nämnaren verkar snarare vara att de alla är positiva till Exceed. Givetvis är det en total omöjlighet att någon enda kan vara nöjd med deras tjänster... Eller?

    ReplyDelete
  22. Hej,
    Intressant läsning. Jag har varit kund hos Exceed sedan hösten 2009. I början var jag väldigt positiv, eftersom jag hade noll koll på kapitalförsäkringar och aktier och pensioner osv. Jag lät dem ta hand om min PPM och öppna en kapitalförsäkring hos min bank för mitt sparande. De lovade guldkant på tillvaron, men det har bara gått back. I år har de inte alls tagit kontakt med mig för uppföljningsmöte eftersom jag var så besvärlig på förra årets möte, då jag börjat läsa på om pensioner och diverse och kunde svara dem. När jag själv tog hand om min PPM med de kurser jag gått, så går det plus med besked. Kapitalförsäkrningen, ja den garanterade de förra året att den skulle gå plus med drygt 5% varje år, men den har jag tvingats säga upp/lösa in nu, eftersom den rasar hela tiden (jag har hittills förlorat -10% av mitt sparkapital), vågar inte sitta och vänta på "Krügerkraschen" så jag förlorar alla mina pengar.

    ReplyDelete
  23. hej jo jag har låtit dom sköta mina pengar, men men men skaffade en kapitalförsäkring för två år sedan via dom den ligger bara 14500 minus, min pension försäkring har nog backat ca 25-30 tusen. på fyra år hos dom
    mvh robbybob

    ReplyDelete
  24. Hej,
    Var på ett seminarium idag. Blev uppringd och inbjuden till ett seminarium om världsläget och hur man kan jobba med risker i sina investeringar. Jag bråkade en bra stund med inbokaren som lovade att det inte var frågan om något "säljmöte". Vilket ja tydligt påpekade att jag inte ville delta i.

    Är dock inte så lätt lura så jag gick ditt väldigt skeptisk och mötte en mycket aggressiv marknadsföring i nivå med nätverksföretagen för en tio år sedan. Exceed visade diagram och grafer som skulle få kvällspressen att blekna.

    Riggade exempel som visade på det dem ville ha sagt. T.ex. utvärderade säljaren (som kallade sig rådgivare) aktiemarknaden genom att mäta i perioden 2002-2011, självfallet utan att visa dem senaste 2 två årens börsuppgång på 35-40%. Enligt deras exempel hade Nordeas sverigefond ökat 24% för perioden ovan, enligt Avanza är ökningen 166% dem senaste tio åren (71% senaste 5 åren). Med andra ord valde dem medvetet en mätperiod för att påvisa osäkerheten i aktiemarknaden och locka folk till olika "säkrare" placeringar.

    Missförstå mig rätt, jag litar inte på bankerna heller eller gillar deras fonder. Det jag vänder mig emot är den aggressiva marknadsföringen och rena falsarier där man vränger fakta så de ska passa Exceed. Det är oseriöst och vill Exceed vara en seriös aktör passar fakta bättre men det kanske inte är lika lönsamt..

    ReplyDelete
  25. Hej!
    Jag gillade att värdesäkra mina tillgångar så jag provade på att låta Exceed investera mina slantar i strukturerade produkter. Men inte gav det någon ökning eftersom även dessa produkter påverkas av börsen.
    Om jag nu köper en tidsbegränsad strukturerad produkt med hävstångseffekt så tror jag att jag behöver ha den tiden ut för att jag ska få nytta av de extra slantar jag investerat. Men efter en tid så bokas ett nytt möte pga förfall. Mina produkter säljs innan tiden löpt ut och E köper de nya produkter som Carnegie kommer ut med och E tjänar sina pengar på dessa nya produkter men jag förlorar min hävstångseffekt.
    Det här med nya förfall kom allt oftare och jag var inte intresserad att köpa nya produkter. Följden blev att jag bad om delat återköp men fick helt återköp så det blev bra i slutänden, nu har jag pengarna på kontot istället.
    Jag kan definitivt inte rekommendera någon att låta E ta hand om deras pengar utan att vänd er till någon annan eller gör det själv.

    ReplyDelete
  26. Hej, blev inbjuden till ett av Exceeds informationsmöten för fem år sedan och bokade kanske mot bättre vetande personlig rådgivning. Detta efter att tidigare ha blivit bränd genom spar/investeringsråd från rådgivare från den då egna banken. Hursomhelst tänkte jag att det ändå kunde vara värt att ge dem en chans och började på deras inrådan och medverkan till att spara i en kapitalförsäkring. Ska nu återköpa kapitalförsäkringen och kan konstatera att det t.o.m. hade varit bättre att stoppa de sparade pengarna i "madrassen" jämfört med de "ekonomiska" råd jag fick från Exceed.

    ReplyDelete
  27. Dom är envisa med svinen på Exceed.
    Dom ringde till frugan och frågade efter mig men hon sa till dom att jag inte är intresserad.

    Trots det så ringer de igen då fick jag tag i luren sa samma sak till dom och bad dom att inte ringa mer.

    Endå så får jag flera samtal om dagen från dessa svin, funderar på om man inte kan anmäla dom jävlarna?

    ReplyDelete
  28. Har också bett dem att inte ringa mer, men det gör de ändå. Frågade var de fått mitt telefonnummer, och hon svarade att det var offentliga uppgifter, samt tillade att det var från Eniro. Berättade för henne att jag är med i NIX - hon bad om ursäkt och skulle göra en notering om det.
    Funderar på om Eniro är enda källan. De flesta som gör inlägg i forum om Exceed verkar ha pengar att spara/placera... så även jag.

    ReplyDelete
  29. fick ett jobberbjudande av exceed men när jag fick veta garantilönen var på 13000 kronor i månaden och att garantilönen dessutom sjönk andra månaden med 8000 tyckte det va läge klicka luren i örat på dom när dom sen ringde o erbjöd mig jobb där haha nej tack aldrig jag jobbar där för deras usla villkor. verkar som dom inte bara lurar sina kunder dom lurar även sina anställda på usel lön!! sök aldrig jobb där.!!

    ReplyDelete
  30. Lurar kunderna med högrisk hävstångscertifikat. Kostar skjortan och minimal chans att behålla pengarna.

    ReplyDelete
  31. Jag testade dom för att jag fick förtroende för en av dem. Jag ville bara ha bättre ränta en på banken och inte riskera något, inga problem sa han. På 3-års tid skulle jag vara garanterad 16% /år har jag för mig. Han sa att enda risken jag tog var att om aktierna skulle gå ned med mer än 40% på 3år så skulle jag förlora, men det var som att likställa en börs krasch, gissa hur det gick?

    Det är extremt dåligt att en förvaltare som övervakar inte flyttar kapitalet i tid. Antagligen har de tjänat pengar på mig pga att de investerat i tjänster som ger dem betalt.

    ReplyDelete